Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Domaniewicach

Regulamin Organizacyjny

Czcionka:

Załącznik do Zarządzenia Nr 1/1

Kierownika Gminnego Ośrodka

                                                                                                                 Pomocy Społecznej w Domaniewicach

                                                                                       z dnia 15 marca 2017r.

 

 

 

 

Regulamin organizacyjny

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Domaniewicach

 

Regulamin Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Domaniewicach określa:

 

  1. Postanowienia ogólne.

  2. Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka.

  3. Strukturę organizacyjną Ośrodka.

  4. Zakres działania i kompetencje Kierownika oraz poszczególnych stanowisk pracy.

  5. Zasady załatwiania spraw.

  6. Podpisywanie pism, faktur i udzielanie informacji.

  7. Kontrola wewnętrzna.

  8. Zasady obsługiwania interesantów.

  9. Postanowienia końcowe.

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§1
 

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Domaniewicach określa organizację wewnętrzną Ośrodka, zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania.

 

§ 2

 

Ilekroć w dalszych postanowieniach Regulaminu jest mowa o:

 

  1. Ośrodku” – rozumie się przez to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

w Domaniewicach

2) „Regulaminie” – rozumie się przez to niniejszy Regulamin.

3) „Kierowniku”– rozumie się przez to Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy

Społecznej w Domaniewicach.

4) „Wójcie Gminy” – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Domaniewice

5) „Pracownikach” – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym
Ośrodku Pomocy Społecznej w Domaniewicach.

6) „Osoby zatrudnione na umowy zlecenie” – rozumie się przez to osoby,

przyjmujące zlecenie i zobowiązujące się do dokonania określonej czynności prawnej
dla dającego zlecenie
.

 

§ 3

1. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Pracownicy traktowani są równo w zakresie nawiązywania
i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość przekonanie polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub nie pełnym wymiarze czasu pracy.

2. Regulamin obowiązuje także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia.

 

Rozdział II

 

Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka.

 

§ 4

  1. Ośrodek funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań.

  2. Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy Domaniewice, Statutu, zarządzeń Wójta oraz zarządzeń Kierownika.

  3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Domaniewice nieposiadającą osobowości prawnej powołaną do realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu pomocy społecznej, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

  4. Ośrodek może realizować również inne zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw.

  5. Ośrodek może realizować inne zadania wynikające z programów, porozumień, projektów UE oraz rozwijać nowe formy pomocy społecznej.

  6. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości, środki i uprawnienia.

  7. Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców, przeciwdziałanie powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzanie do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

  8. Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Domaniewice,
    a w zakresie zadań zleconych Wojewoda Łódzki.

§ 5

  1. Siedziba Ośrodka znajduje się w Domaniewicach, ul. Główna 2

  2. Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Domaniewice.

  3. Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy

  4. Prawa i obowiązki pracowników regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, kodeksu pracy i ustawy o pomocy społecznej

  5. Ośrodek funkcjonuje zgodnie z zasadami zawartymi w :

- przepisach o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych,

- ustawie o finansach publicznych i rachunkowości,

- przepisach prawa pracy,

- zarządzeniach wewnętrznych,

- kodeksie postępowania administracyjnego,

- instrukcji kancelaryjnej,

- niniejszym regulaminie,

- innych przepisach szczególnych, jeśli tak stanowią.

6. Szczegółowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania Ośrodka reguluje Kierownik w zarządzeniach wewnętrznych

7. Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:

- praworządności,

- służebności wobec społeczności lokalnej,

- jednoosobowego kierownictwa,

- planowania pracy, kontroli wewnętrznej,

- podziału zadań między poszczególne stanowiska pracy,

- wzajemnego współdziałania.

 

 

 

Rozdział III
 

Struktura organizacyjna Ośrodka

 

§ 6
 

  1. W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy:

  1. Kierownik

  2. Główna Księgowa

  3. Pracownicy socjalni

  4. Stanowisko ds. obsługi świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego

  5. Stanowisko ds. świadczenia wychowawczego

 

  1. Asystenci rodziny, opiekunki świadczące usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania osób tego wymagających, informatyk – obsługa informatyczna, zatrudnieni są na podstawie umowy zlecenia.

  2. Dopuszcza się możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w Ośrodku, w zależności od potrzeb Ośrodka, w celu realizacji zadań określonych w przepisach prawa w ramach posiadanych środków finansowych.

  3. Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają odrębne zakresy czynności pracowników Ośrodka.

  4. Zadania dla osób wykonujących czynności w ramach umowy zlecenia, określone są w ramach zawieranych umów.

  5. Schemat organizacyjny Ośrodka w formie graficznej stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

 

ROZDZIAŁ IV

 

Zakres działania i kompetencje Kierownika oraz poszczególnych stanowisk pracy.

 

 

§ 7

  1. W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonego mu zadania.

  2. Wszyscy pracownicy Ośrodka zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu sprawnej realizacji zadań Ośrodka.

  3. W czasie nieobecności Kierownika pracą Ośrodka kieruje zastępca kierownika.

  4. W czasie nieobecności kierownika decyzje w zakresie świadczeń przyznawanych przez Ośrodek z zakresu ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych podpisuje zastępca kierownika (upoważniony przez wójta).

  5. W czasie nieobecności kierownika decyzje z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, decyzje wydaje i podpisuje pracownik Ośrodka upoważniony przez Wójta, na wniosek Kierownika.

  6. W razie nieobecności jednego z pracowników socjalnych – zastępstwo obejmuje obecny w pracy pracownik socjalny, który obejmuje na czas nieobecności pracownika zakres jego obowiązków.

  7. W razie nieobecności pracownika ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, – zastępstwo obejmuje obecny w pracy pracownik ds. świadczenia wychowawczego, stypendiów szkolnych i funduszu alimentacyjnego który obejmuje na czas nieobecności pracownika zakres jego obowiązków.

  8. W razie nieobecności pracownika ds. świadczenia wychowawczego, stypendiów szkolnych i funduszu alimentacyjnego – zastępstwo obejmuje obecny w pracy pracownik ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, który obejmuje na czas nieobecności pracownika zakres jego obowiązków.
     

 

 

§ 8
 

Do zakresu działań i kompetencji Kierownika należy:

 

 

  1. Koordynacja i nadzór nad pracą pracowników zatrudnionych w Ośrodku.

  2. Kierownik podlega służbowo Wójtowi Gminy.

  3. Przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznawania potrzeb i środków.

  4. Planowanie środków finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej.

  5. Planowanie środków finansowych na świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, świadczenie wychowawcze.

  6. Ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązań.

  7. Podejmowanie z upoważnienia Wójta Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu działania Ośrodka.

  8. Analiza i ocena realizacji planu zaspokajania potrzeb oraz skuteczności świadczeń pomocy społecznej.

  9. Przedstawienie Radzie Gminy informacji z zakresu występujących na terenie gminy potrzeb pomocy społecznej i świadczonych usług.

  10. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i społecznymi oraz mobilizowanie środowiska lokalnego do podejmowania działań na rzecz pomocy społecznej.

  11. Wytaczanie przed sądem na rzecz obywateli powództwa o roszczenie alimentacyjne.

  12. Kierowanie wniosków o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.

  13. Organizowanie usług opiekuńczych.

  14. Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin.

  15. Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, w tym opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

  16. Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielenia pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy.

  17. Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, we współpracy z instytucjami, kościołem, stowarzyszeniami.

  18. Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii we współpracy z instytucjami, kościołem, stowarzyszeniami.

  19. Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie, we współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami.

  20. Praca w zespole interdyscyplinarnym działającym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

  21. Sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.

  22. Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Wspierania Rodzin we współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami.

  23. Realizacja zadań nałożonych na gminy w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.

  24. Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

  25. Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

  26. Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny.

  27. Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie.

  28. Przygotowanie projektów uchwał i porozumień z zakresu pomocy społecznej.

  29. Wydawanie zarządzeń organizacyjnych Ośrodka.

  30. Wykonywanie zadań administratora danych osobowych.

  31. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta Gminy zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych.

 

§ 9
 

Główna księgowa realizuje zadania z zakresu:

 

  1. Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki i rachunkowości jednostki zgodnie
    z obowiązującymi zasadami przewidzianymi w przepisach prawa oraz w przepisach wewnętrznych jednostki.

  2. Opracowanie i planowanie budżetu oraz realizacja operacji budżetowych.

  3. Prowadzenie urządzeń księgowych w oparciu o plan kont oraz klasyfikacji budżetowej w zakresie wykonywanych czynności.

  4. Sporządzanie dokumentacji płacowej jednostki.

  5. Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji finansowych.

  6. Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
    z planem finansowym.

  7. Organizowanie właściwego obiegu dokumentów.

  8. Sporządzanie różnego rodzaju analiz i sprawozdań finansowych.

  9. Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu i innych będących
    w dyspozycji jednostki.

  10. Sporządzanie deklaracji podatkowej, deklaracji i raportów ZUS pracownikom Ośrodka i świadczeniobiorcom.

  11. Podejmowanie działań do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych, współprac z komisją inwentaryzacyjną w zakresie ustalenia wyników
    inwentaryzacji i wycenianiem spisanych składników majątkowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie.

  12. Sporządzanie sprawozdań dotyczących środków trwałych.

  13. Przestrzeganie dyscypliny budżetowej.

  14. Prowadzenie kontroli wewnętrznej z zakresu rachunkowości i finansów.

  15. Prowadzenie księgowości i majątku Ośrodka.

  16. Współudział w formułowaniu wniosków o środki celowe na realizację zadań
    z funduszy celowych.

  17. Współudział w realizacji projektów objętych strategią, ich monitorowanie i ocena.

  18. Prowadzenie spraw kadrowych Ośrodka.

  19. Przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych Ośrodka i rozliczenie wyników inwentaryzacji

  20. Prowadzenie ksiąg inwentarzowych.

  21. Archiwizacja dokumentów Ośrodka i prowadzenie składnicy akt.

  22. Rozliczenie druków ścisłego zarachowania.

  23. Opracowywanie sprawozdań do GUS.

  24. Realizacja innych zadań zleconych przez pracodawcę zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych, wynikających z potrzeb Ośrodka.

 

§ 10
 

Pracownik socjalny realizuje zadania z zakresu:

 

  1. Realizacja pracy socjalnej.

  2. Przeprowadzanie środowiskowych wywiadów rodzinnych.

  3. Sporządzanie projektów decyzji administracyjnych.

  4. Realizacja kontraktów socjalnych z klientami pomocy społecznej.

  5. Rozpoznanie i diagnoza socjalna potrzeb mieszkańców Gminy.

  6. Sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb.

  7. Kompletowanie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznawania świadczeń z pomocy społecznej.

  8. Obsługa systemu informatycznego POMOST

  9. Prowadzenie sprawozdawczości w systemie informatycznym z zakresu pomocy społecznej.

  10. Prowadzenie teczek rzeczowych świadczeniobiorców pobierających świadczenia
    z pomocy społecznej.

  11. Współdziałanie z placówkami służby zdrowia, w szczególności z lekarzami
    i pielęgniarkami w sprawach dotyczących organizacji opieki środowiskowej.

  12. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.

  13. Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielenia pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy.

  14. Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych.
    w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.

  15. Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania
    i ograniczaniu patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenia skutków ubóstwa.

  16. Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.

  17. Współudział przy opracowywaniu oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu
    o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.

  18. Współpraca z asystentem rodziny.

  19. Sprawienie pogrzebu według potrzeb.

  20. Praca w Zespole interdyscyplinarnym działającym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

  21. Kierowanie i obsługa osobowego samochodu służbowego.

  22. Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.

  23. Dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,

  24. Pracownik socjalny (1 etat) wyznaczony do spraw obsługi Karty Dużej Rodziny wykonuje zadania z zakresu:

- przyjmowanie wniosków, analiza dokumentów wymaganych przy ubieganiu się o przyznanie Karty;

- wprowadzanie danych członków rodziny do systemu informatycznego;

- wydawanie Kart, duplikatów Kart oraz przedłużanie Kart;

- zarządzanie Kartami;

- opracowanie niezbędnej sprawozdawczości w ramach realizowanych zagadnień.

25. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka zgodnie
z zapisami obowiązujących przepisów prawnych, wynikających z organizacji pracy Ośrodka.

26. Rejon działania pracownika socjalnego obejmuje terytorium gminy Domaniewice, które podzielone jest na rejony opiekuńcze.

 

 

 

 

§ 11
 

Stanowisko ds. obsługi świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego realizuje zadania z zakresu:

 

  1. Udzielanie osobom zainteresowanym pełnej informacji o przysługujących świadczeniach rodzinnych i świadczeniach z funduszu alimentacyjnego, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.

  2. Wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego .

  3. Prowadzenie spraw związanych z kompletowaniem dokumentów dotyczących ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego

  4. Obsługa systemu informatycznego SR i FA.

  5. Sporządzanie projektów decyzji administracyjnych.

  6. Terminowe sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych

  7. Sporządzanie planów i sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  8. Przygotowywanie zaświadczeń o korzystaniu przez klientów ze świadczeń rodzinnych i przysługujących dodatków oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  9. Przyjmowanie dokumentacji i prowadzenie postępowania dotyczącego nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  10. Przygotowywanie pism do urzędów skarbowych, ZUS, ośrodków pomocy społecznej lub innych instytucji celem pozyskania informacji niezbędnych do przyznania lub weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  11. Przyjmowanie informacji od stron o zmianach w zakresie ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego sporządzanie decyzji zmieniających lub wstrzymujących wypłatę świadczeń.

  12. Prowadzenie rejestru wpływu wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego

  13. Prowadzenie teczek świadczeniobiorców pobierających świadczenia rodzinne i i świadczenia z funduszu alimentacyjnego

  14. Sporządzanie wystąpień do wnioskodawców o uzupełnienie dokumentacji w przypadku stwierdzenia braku dokumentów niezbędnych do przyznania świadczeń.

  15. Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” /Dz. U. Z 2016 r. poz. 1860/

  16. Realizacja innych zadań zleconych przez Kierownika zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych

 

 

 

 

§ 12

Stanowisko ds. świadczenia wychowawczego realizuje zadania z zakresu:

 

 

  1. Udzielanie osobom zainteresowanym pełnej informacji o przysługującym świadczeniu wychowawczym oraz przysługujących stypendiach i zasiłkach szkolnych, i skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.

  2. Wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.

  3. Prowadzenie spraw związanych z kompletowaniem dokumentów dotyczących ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.

  4. Obsługa systemu informatycznego SR/SW i FA.

  5. Sporządzanie projektów decyzji, a także w razie konieczności wydawanie
    i podpisywanie decyzji.

  6. Sporządzanie planów i sprawozdań z zakresu świadczenia wychowawczego, funduszu alimentacyjnego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.

  7. Sporządzanie list wypłat świadczenia wychowawczego i stypendiów i zasiłków szkolnych.

  8. Przygotowywanie pism do urzędów skarbowych, ZUS, ośrodków pomocy społecznej lub innych instytucji, celem pozyskania informacji niezbędnych do przyznania lub weryfikacji prawa do świadczenia wychowawczego i w sprawach dłużników alimentacyjnych.

  9. Przyjmowanie dokumentacji i prowadzenie postępowania dotyczącego nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.

  10. Przygotowywanie zaświadczeń o korzystaniu przez klientów ze świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.

  11. Przyjmowanie informacji od stron o zmianach w zakresie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego, stypendiów i zasiłków szkolnych, sporządzanie decyzji zmieniających lub wstrzymujących wypłatę świadczenia wychowawczego oraz decyzji w sprawie wstrzymania lub cofnięcia stypendium lub zasiłku szkolnego.

  12. Prowadzenie rejestru wpływu wniosków o przyznanie świadczenia wychowawczego, oraz o stypendium lub zasiłek szkolny

  13. Prowadzenie teczek świadczeniobiorców pobierających świadczenie wychowawcze oraz stypendia lub zasiłki szkolny.

  14. Sporządzanie wystąpień do wnioskodawców o uzupełnienie dokumentacji
    w przypadku stwierdzenia braku dokumentów niezbędnych do przyznania świadczeń.

  15. Współpraca z dyrektorami szkół, pedagogami szkolnym i pracownikami szkół
    w zakresie stypendiów i zasiłków szkolnych.

  16. Przyjmowanie rachunków i faktur do refundacji.

  17. Prowadzenie spraw z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
    w części dotyczącej dłużników alimentacyjnych, przeprowadzanie wywiadów, odbieranie oświadczeń o stanie majątkowym, sporządzanie planów
    i sprawozdań, współpraca z komornikami sądowymi, z powiatowym urzędem pracy, ze starostwem powiatowym, obsługa systemu informatycznego w zakresie funduszu alimentacyjnego i windykacji.

  18. Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenie postępowania
    i wydawania w tych sprawach decyzji.

  19. Wystawianie upomnień określających wysokość zadłużenia wraz z należnymi odsetkami
    w przypadku braku spłaty należności przez dłużnika alimentacyjnego.

  20. Przygotowywanie i przekazywanie do właściwego urzędu skarbowego tytułów wykonawczych dotyczących łużników alimentacyjnych.

  21. Uzgadnianie z księgowością stanu należności zobowiązań dłużników alimentacyjnych.

  22. Realizacja innych zadań zleconych przez Kierownika zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych

  23. Wykonywanie innych czynności związanych z prowadzeniem postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

  24. Współpraca z komornikami, organami właściwymi dłużników alimentacyjnych
    i dłużnikami alimentacyjnymi w zakresie wypłat i zwrotów świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  25. Realizacja innych zadań zleconych przez Kierownika zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych

 

 

 

 

§ 13

  1. Asystent rodziny realizuje zadania z zakresu:

    1. sporządzenie diagnozy sytuacji rodzinnej,

    2. ustalenie potrzeb i zakresu koniecznej pomocy rodzinie,

    3. opracowanie i realizację – we współpracy z rodziną objętą pomocą – planu pracy z rodziną oraz rodziną i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, w przypadku, gdy plan pracy skoordynowany jest z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.

    4. udzielanie rodzinie pomocy w zakresie rozwiązywania problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi, a także udzielanie pomocy
      w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych rodziny, w tym w zdobywaniu
      i pielęgnowaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,

    5. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa rodziny i jej członków, w szczególności małoletnich,

    6. motywowanie członków rodzinny do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, poszukiwania, podjęcia i utrzymania pracy zarobkowej,

    7. wspieranie rodziny poprzez konsultacje i poradnictwo specjalistyczne,
      w szczególności w zakresie:

      1. wychowania i opieki nad dziećmi, budowania pozytywnych więzi między członkami rodziny, rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców,
        a także konstruktywnego rozwiązywania problemów oraz kształtowania efektywnej komunikacji rodzinnej,

      2. podziału między członków rodziny obowiązków domowych,

      3. promowania zdrowego stylu życia,

      4. planowanego i racjonalnego gospodarowania budżetem domowym,

    8. wspieranie rozwoju małoletnich członków rodziny, w szczególności poprzez:

        1. promowanie prawidłowego wychowania i opieki nad małoletnimi,

        2. udzielanie pomocy członkom rodziny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,

        3. wspieranie członków rodziny w prawidłowym zaspokajaniu potrzeb rozwojowych małoletnich,

        4. wspieranie kariery szkolnej małoletnich,

    9. wpieranie aktywności społecznej rodzin, w szczególności poprzez:

          1. ułatwianie rodzinie kontaktów z innymi osobami, specjalistami, instytucjami,

          2. uczenie dostępu do nowych technologii, zasobów kultury,

    10. udzielanie rodzinom informacji w zakresie pomocy świadczonej przez instytucje samorządowe, państwowe oraz organizacje pozarządowe.

    11. Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych.

    12. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną.

    13. Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku i przekazywanie tej oceny Kierownikowi.

    14. Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,

    15. realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet
      w ciąży i rodzin „Za życiem” /Dz. U. Z 2016 r. poz 1860/

    16. współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny

    17. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa
      w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną,

    18. dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,

    19. sporządzanie na wniosek sądu, opinię o rodzinie i jej członkach.

    20. sporządzanie sprawozdania dla Ośrodka.

    21. współpraca z pracownikiem socjalnym.

    22. wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wynikających z potrzeb Ośrodka

 

 

§ 14

 

 

Opiekunka świadcząca usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania osób tego wymagających realizuje zadania z zakresu:

  1. utrzymanie czystości w mieszkaniu podopiecznego.

  2. dokonanie zakupów podstawowych artykułów spożywczych, żywnościowych, środków higieny osobistej, w ramach otrzymanych środków finansowych od podopiecznego, którego usługi dotyczą.

  3. załatwianie bieżących spraw związanych z codziennym funkcjonowaniem, w tym m. in.: zamawianie wizyt lekarza rodzinnego i pielęgniarki środowiskowej, dostarczanie leków, załatwianie spraw urzędowych.

  4. przygotowanie dziennych dawek leków.

  5. pomoc w przygotowaniu pełnowartościowych posiłków.

  6. pranie i zmiana bielizny pościelowej, osobistej.

  7. wykonywanie czynności związanych z utrzymywaniem higieny osobistej u klienta oraz otoczenia wokół niego.

  8. zgłaszanie potrzeb podopiecznego w zakresie innych form pomocy do organizatora usług jakim jest ośrodek.

  9. podtrzymywanie kontaktów społecznych.

  10. inne czynności związane z indywidualną sytuacją podopiecznego określone w zakresie czynności pracownika.

 

 

§ 15

 

Informatyk w zakresie obsługi informatycznej realizuje zadania:

 

  1. Nadzór nad poprawnym działaniem POMOST STD, Oprogramowania SR FA, SW, programu PŁATNIK.

  2. Wykonywanie poprawek i aktualizacje systemu.

  3. Pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych z pracą w systemie.

  4. Wykonywanie innych czynności związanych z obsługą informatyczną Ośrodka.

 

§ 16

 

Dopuszcza się możliwość tworzenia dodatkowych stanowisk pracy w Ośrodku.

 

 

 

§ 17

 

  1. Do obowiązków wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku należy w szczególności:

- działanie na podstawie prawa i jego przestrzeganie,

- sumienne, sprawnie i bezstronne wykonywanie powierzonych zadań,

- zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,

- stosowanie się do poleceń przełożonego, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,

- udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy,

- informowanie stron o przysługujących im środkach prawnych,

- gospodarowanie środkami publicznymi w sposób racjonalny, celowy, oszczędny,

- udział w szkoleniach z zakresu bhp,

- dbałość o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,

- podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,

- prowadzenie dziennika korespondencji,

- adresowanie i wysyłanie poczty,

- każdorazowe zgłaszanie i wpisywanie do książki wyjść wszystkich wyjść służbowych i prywatnych, bezwzględne przestrzeganie zasad określonych w regulaminach Ośrodka.

- pracownicy Ośrodka są zobowiązani do wzajemnego współdziałania w realizacji zadań Ośrodka.

 

 

§ 18

 

  1. Pracownicy Ośrodka mają obowiązek przestrzegania:

- przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

- zasad współżycia społecznego oraz dbać o dobro pracodawcy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje , których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę

- ochrony danych osobowych,

- pozostałych wewnętrznych przepisów: regulaminów i instrukcji wprowadzanych zarządzeniem Kierownika.


ROZDZIAŁ V

Zasady załatwiania spraw


 

§ 19

 

  1. Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki.

  2. Niezwłocznie winny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone
    w oparciu o fakty powszechnie znane pracownikom Ośrodka.

  3. Załatwianie spraw odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym regulaminie oraz w kodeksie postępowania administracyjnego.

 

§ 20
 

Podczas nieobecności Kierownika Ośrodka w pracy, zastępstwo pełni osoba wyznaczona przez Wójta Gminy Domaniewice


§ 21
 

Podczas nieobecności Głównej księgowej Ośrodka , zastępstwo pełni pracownik wyznaczony przez Kierownika Ośrodka.

 


ROZDZIAŁ VI


Podpisywanie pism, faktur i udzielanie informacji

 

 

§ 22
 

  1. Plany, sprawozdania, zarządzenie, umowy, porozumienia, ogłoszenia, decyzje administracyjne, podpisuje Kierownik Ośrodka.

  2. Pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje Kierownik Ośrodka.

  3. Pisma niezastrzeżone do podpisu Kierownika Ośrodka podpisują pracownicy zgodnie z udzielonym upoważnieniem w zakresie czynności.

  4. Główny księgowy upoważniona jest do podpisywania pism z zakresu jej działania oraz czeków gotówkowych i przelewów bankowych.

  5. Dokumenty księgowe tj. rachunki, faktury, delegacje listy wypłat świadczeń, listy płac, pod względem merytorycznym są sprawdzane i podpisywane przez Kierownika.

  6. Dokumenty księgowe pod względem formalnym i rachunkowym sprawdza
    i podpisuje Główna księgowy jednostki, dokonuje również wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów.

 

§ 23
 

  1. Informacji w sprawach podstawowych z zakresu działalności Ośrodka udziela Kierownik Ośrodka.

  2. Pracownicy Ośrodka udzielają informacji z zakresu przekazanych im spraw pod warunkiem, że informacje te nie naruszają przepisów o tajemnicy służbowej, ochronie danych osobowych.

  3. Informacje udzielane przez pracowników mogą dotyczyć tylko spraw wynikającej
    z ustawowej działalności Ośrodka, a przekazywane mogą być tylko pracownikom jednostki nadrzędnej, względnie osobom upoważnionym.


 

 

 

§ 24

 

Na wniosek Kierownika Ośrodka Wójt Gminy Domaniewice może upoważnić inną osobę do: prowadzenia postępowania i podpisywania decyzji administracyjnych.

 

 

ROZDZIAŁ VII
Kontrola wewnętrzna

 

§ 25

 

  1. Kontrolę wewnętrzną pracowników ds. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, pracowników ds. świadczeń z pomocy społecznej przeprowadza Kierownik Ośrodka.

  2. Kontrolę wewnętrzną Głównej Księgowej przeprowadza Skarbnik Gminy Domaniewice oraz Kierownik Ośrodka (kontrola realizowana nie rzadziej niż co 3 lata).

 

 

ROZDZIAŁ VIII

Zasady obsługiwania interesantów

 

§ 26

 

  1. Przyjęcia interesantów przez Kierownika i pracowników Ośrodka odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Ośrodka tj. w miesiącach: od 1 stycznia do 31 maja oraz od 1 września do 31 grudnia od 8 00 do 1600 a od 1 czerwca do 31 sierpnia w godz. 700 do 1500.

  2. Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczególnych.

  3. Zgłaszających się interesantów należy przyjmować bez zbędnej zwłoki, udzielając wyczerpujących informacji.

  4. Zakres udzielonych informacji nie może naruszać przepisów o tajemnicy służbowej oraz ustawy o ochronie danych osobowych.

  5. Jeżeli załatwienie sprawy lub udzielenie informacji nie należy do kompetencji pracownika, powinien on o tym poinformować interesanta i skierować go do właściwej osoby/instytucji.

  6. Interesantom zgłaszającym się telefonicznie powinna być udzielona informacja, jeżeli w sposób nie budzący wątpliwości wiadomo, że jest stroną
    w postępowaniu.

 

§ 27
 

Nadzór nad przebiegiem załatwiania indywidualnych spraw sprawuje Kierownik Ośrodka.


 

 

§ 28
 

W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik Ośrodka w godzinach urzędowania.

 


ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe

 

§ 29
 

W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym obowiązują odpowiednie przepisy prawa, statutu Ośrodka oraz zarządzeń wewnętrznych.


§ 30


Regulamin organizacyjny podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy Domaniewice.

 

§ 31
 

Niniejszy regulamin stanowi podstawę do opracowania szczegółowych zakresów czynności, odpowiedzialności i uprawnień poszczególnych pracowników.


§ 32
 

Pracownicy zobowiązani są do zapoznania się z obowiązującym w Ośrodku regulaminem, instrukcjami i zarządzeniami.

 


§ 33

 

Zmiany w regulaminie wprowadza się w trybie właściwym dla jego nadania.