Regulamin Organizacyjny
Załącznik do Zarządzenia Nr 1/1
Kierownika Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Domaniewicach
z dnia 15 marca 2017r.
Regulamin organizacyjny
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Domaniewicach
Regulamin Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Domaniewicach określa:
-
Postanowienia ogólne.
-
Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka.
-
Strukturę organizacyjną Ośrodka.
-
Zakres działania i kompetencje Kierownika oraz poszczególnych stanowisk pracy.
-
Zasady załatwiania spraw.
-
Podpisywanie pism, faktur i udzielanie informacji.
-
Kontrola wewnętrzna.
-
Zasady obsługiwania interesantów.
-
Postanowienia końcowe.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Domaniewicach określa organizację wewnętrzną Ośrodka, zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania.
§ 2
Ilekroć w dalszych postanowieniach Regulaminu jest mowa o:
-
„Ośrodku” – rozumie się przez to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Domaniewicach
2) „Regulaminie” – rozumie się przez to niniejszy Regulamin.
3) „Kierowniku”– rozumie się przez to Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Domaniewicach.
4) „Wójcie Gminy” – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Domaniewice
5) „Pracownikach” – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym
Ośrodku Pomocy Społecznej w Domaniewicach.
6) „Osoby zatrudnione na umowy zlecenie” – rozumie się przez to osoby,
przyjmujące zlecenie i zobowiązujące się do dokonania określonej czynności prawnej
dla dającego zlecenie.
§ 3
1. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Pracownicy traktowani są równo w zakresie nawiązywania
i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość przekonanie polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub nie pełnym wymiarze czasu pracy.
2. Regulamin obowiązuje także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia.
Rozdział II
Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka.
§ 4
-
Ośrodek funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań.
-
Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy Domaniewice, Statutu, zarządzeń Wójta oraz zarządzeń Kierownika.
-
Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Domaniewice nieposiadającą osobowości prawnej powołaną do realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu pomocy społecznej, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
-
Ośrodek może realizować również inne zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
-
Ośrodek może realizować inne zadania wynikające z programów, porozumień, projektów UE oraz rozwijać nowe formy pomocy społecznej.
-
Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości, środki i uprawnienia.
-
Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców, przeciwdziałanie powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzanie do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
-
Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Domaniewice,
a w zakresie zadań zleconych Wojewoda Łódzki.
§ 5
-
Siedziba Ośrodka znajduje się w Domaniewicach, ul. Główna 2
-
Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Domaniewice.
-
Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy
-
Prawa i obowiązki pracowników regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, kodeksu pracy i ustawy o pomocy społecznej
-
Ośrodek funkcjonuje zgodnie z zasadami zawartymi w :
- przepisach o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych,
- ustawie o finansach publicznych i rachunkowości,
- przepisach prawa pracy,
- zarządzeniach wewnętrznych,
- kodeksie postępowania administracyjnego,
- instrukcji kancelaryjnej,
- niniejszym regulaminie,
- innych przepisach szczególnych, jeśli tak stanowią.
6. Szczegółowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania Ośrodka reguluje Kierownik w zarządzeniach wewnętrznych
7. Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności,
- służebności wobec społeczności lokalnej,
- jednoosobowego kierownictwa,
- planowania pracy, kontroli wewnętrznej,
- podziału zadań między poszczególne stanowiska pracy,
- wzajemnego współdziałania.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 6
-
W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy:
-
Kierownik
-
Główna Księgowa
-
Pracownicy socjalni
-
Stanowisko ds. obsługi świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego
-
Stanowisko ds. świadczenia wychowawczego
-
Asystenci rodziny, opiekunki świadczące usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania osób tego wymagających, informatyk – obsługa informatyczna, zatrudnieni są na podstawie umowy zlecenia.
-
Dopuszcza się możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w Ośrodku, w zależności od potrzeb Ośrodka, w celu realizacji zadań określonych w przepisach prawa w ramach posiadanych środków finansowych.
-
Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają odrębne zakresy czynności pracowników Ośrodka.
-
Zadania dla osób wykonujących czynności w ramach umowy zlecenia, określone są w ramach zawieranych umów.
-
Schemat organizacyjny Ośrodka w formie graficznej stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
ROZDZIAŁ IV
Zakres działania i kompetencje Kierownika oraz poszczególnych stanowisk pracy.
§ 7
-
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonego mu zadania.
-
Wszyscy pracownicy Ośrodka zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu sprawnej realizacji zadań Ośrodka.
-
W czasie nieobecności Kierownika pracą Ośrodka kieruje zastępca kierownika.
-
W czasie nieobecności kierownika decyzje w zakresie świadczeń przyznawanych przez Ośrodek z zakresu ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych podpisuje zastępca kierownika (upoważniony przez wójta).
-
W czasie nieobecności kierownika decyzje z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, decyzje wydaje i podpisuje pracownik Ośrodka upoważniony przez Wójta, na wniosek Kierownika.
-
W razie nieobecności jednego z pracowników socjalnych – zastępstwo obejmuje obecny w pracy pracownik socjalny, który obejmuje na czas nieobecności pracownika zakres jego obowiązków.
-
W razie nieobecności pracownika ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, – zastępstwo obejmuje obecny w pracy pracownik ds. świadczenia wychowawczego, stypendiów szkolnych i funduszu alimentacyjnego który obejmuje na czas nieobecności pracownika zakres jego obowiązków.
-
W razie nieobecności pracownika ds. świadczenia wychowawczego, stypendiów szkolnych i funduszu alimentacyjnego – zastępstwo obejmuje obecny w pracy pracownik ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, który obejmuje na czas nieobecności pracownika zakres jego obowiązków.
§ 8
Do zakresu działań i kompetencji Kierownika należy:
-
Koordynacja i nadzór nad pracą pracowników zatrudnionych w Ośrodku.
-
Kierownik podlega służbowo Wójtowi Gminy.
-
Przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznawania potrzeb i środków.
-
Planowanie środków finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej.
-
Planowanie środków finansowych na świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, świadczenie wychowawcze.
-
Ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązań.
-
Podejmowanie z upoważnienia Wójta Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu działania Ośrodka.
-
Analiza i ocena realizacji planu zaspokajania potrzeb oraz skuteczności świadczeń pomocy społecznej.
-
Przedstawienie Radzie Gminy informacji z zakresu występujących na terenie gminy potrzeb pomocy społecznej i świadczonych usług.
-
Współpraca z organizacjami pozarządowymi i społecznymi oraz mobilizowanie środowiska lokalnego do podejmowania działań na rzecz pomocy społecznej.
-
Wytaczanie przed sądem na rzecz obywateli powództwa o roszczenie alimentacyjne.
-
Kierowanie wniosków o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
-
Organizowanie usług opiekuńczych.
-
Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin.
-
Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, w tym opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
-
Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielenia pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy.
-
Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, we współpracy z instytucjami, kościołem, stowarzyszeniami.
-
Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii we współpracy z instytucjami, kościołem, stowarzyszeniami.
-
Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie, we współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami.
-
Praca w zespole interdyscyplinarnym działającym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
-
Sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
-
Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Wspierania Rodzin we współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami.
-
Realizacja zadań nałożonych na gminy w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.
-
Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
-
Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
-
Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny.
-
Składanie Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie.
-
Przygotowanie projektów uchwał i porozumień z zakresu pomocy społecznej.
-
Wydawanie zarządzeń organizacyjnych Ośrodka.
-
Wykonywanie zadań administratora danych osobowych.
-
Wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta Gminy zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych.
§ 9
Główna księgowa realizuje zadania z zakresu:
-
Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki i rachunkowości jednostki zgodnie
z obowiązującymi zasadami przewidzianymi w przepisach prawa oraz w przepisach wewnętrznych jednostki. -
Opracowanie i planowanie budżetu oraz realizacja operacji budżetowych.
-
Prowadzenie urządzeń księgowych w oparciu o plan kont oraz klasyfikacji budżetowej w zakresie wykonywanych czynności.
-
Sporządzanie dokumentacji płacowej jednostki.
-
Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji finansowych.
-
Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
z planem finansowym. -
Organizowanie właściwego obiegu dokumentów.
-
Sporządzanie różnego rodzaju analiz i sprawozdań finansowych.
-
Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu i innych będących
w dyspozycji jednostki. -
Sporządzanie deklaracji podatkowej, deklaracji i raportów ZUS pracownikom Ośrodka i świadczeniobiorcom.
-
Podejmowanie działań do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych, współprac z komisją inwentaryzacyjną w zakresie ustalenia wyników
inwentaryzacji i wycenianiem spisanych składników majątkowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie. -
Sporządzanie sprawozdań dotyczących środków trwałych.
-
Przestrzeganie dyscypliny budżetowej.
-
Prowadzenie kontroli wewnętrznej z zakresu rachunkowości i finansów.
-
Prowadzenie księgowości i majątku Ośrodka.
-
Współudział w formułowaniu wniosków o środki celowe na realizację zadań
z funduszy celowych. -
Współudział w realizacji projektów objętych strategią, ich monitorowanie i ocena.
-
Prowadzenie spraw kadrowych Ośrodka.
-
Przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych Ośrodka i rozliczenie wyników inwentaryzacji
-
Prowadzenie ksiąg inwentarzowych.
-
Archiwizacja dokumentów Ośrodka i prowadzenie składnicy akt.
-
Rozliczenie druków ścisłego zarachowania.
-
Opracowywanie sprawozdań do GUS.
-
Realizacja innych zadań zleconych przez pracodawcę zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych, wynikających z potrzeb Ośrodka.
§ 10
Pracownik socjalny realizuje zadania z zakresu:
-
Realizacja pracy socjalnej.
-
Przeprowadzanie środowiskowych wywiadów rodzinnych.
-
Sporządzanie projektów decyzji administracyjnych.
-
Realizacja kontraktów socjalnych z klientami pomocy społecznej.
-
Rozpoznanie i diagnoza socjalna potrzeb mieszkańców Gminy.
-
Sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb.
-
Kompletowanie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznawania świadczeń z pomocy społecznej.
-
Obsługa systemu informatycznego POMOST
-
Prowadzenie sprawozdawczości w systemie informatycznym z zakresu pomocy społecznej.
-
Prowadzenie teczek rzeczowych świadczeniobiorców pobierających świadczenia
z pomocy społecznej. -
Współdziałanie z placówkami służby zdrowia, w szczególności z lekarzami
i pielęgniarkami w sprawach dotyczących organizacji opieki środowiskowej. -
Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.
-
Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielenia pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy.
-
Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych.
w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych. -
Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania
i ograniczaniu patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenia skutków ubóstwa. -
Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
-
Współudział przy opracowywaniu oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu
o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej. -
Współpraca z asystentem rodziny.
-
Sprawienie pogrzebu według potrzeb.
-
Praca w Zespole interdyscyplinarnym działającym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
-
Kierowanie i obsługa osobowego samochodu służbowego.
-
Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
-
Dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
-
Pracownik socjalny (1 etat) wyznaczony do spraw obsługi Karty Dużej Rodziny wykonuje zadania z zakresu:
- przyjmowanie wniosków, analiza dokumentów wymaganych przy ubieganiu się o przyznanie Karty;
- wprowadzanie danych członków rodziny do systemu informatycznego;
- wydawanie Kart, duplikatów Kart oraz przedłużanie Kart;
- zarządzanie Kartami;
- opracowanie niezbędnej sprawozdawczości w ramach realizowanych zagadnień.
25. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka zgodnie
z zapisami obowiązujących przepisów prawnych, wynikających z organizacji pracy Ośrodka.
26. Rejon działania pracownika socjalnego obejmuje terytorium gminy Domaniewice, które podzielone jest na rejony opiekuńcze.
§ 11
Stanowisko ds. obsługi świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego realizuje zadania z zakresu:
-
Udzielanie osobom zainteresowanym pełnej informacji o przysługujących świadczeniach rodzinnych i świadczeniach z funduszu alimentacyjnego, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.
-
Wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego .
-
Prowadzenie spraw związanych z kompletowaniem dokumentów dotyczących ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego
-
Obsługa systemu informatycznego SR i FA.
-
Sporządzanie projektów decyzji administracyjnych.
-
Terminowe sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych
-
Sporządzanie planów i sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
-
Przygotowywanie zaświadczeń o korzystaniu przez klientów ze świadczeń rodzinnych i przysługujących dodatków oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
-
Przyjmowanie dokumentacji i prowadzenie postępowania dotyczącego nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
-
Przygotowywanie pism do urzędów skarbowych, ZUS, ośrodków pomocy społecznej lub innych instytucji celem pozyskania informacji niezbędnych do przyznania lub weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
-
Przyjmowanie informacji od stron o zmianach w zakresie ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego sporządzanie decyzji zmieniających lub wstrzymujących wypłatę świadczeń.
-
Prowadzenie rejestru wpływu wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego
-
Prowadzenie teczek świadczeniobiorców pobierających świadczenia rodzinne i i świadczenia z funduszu alimentacyjnego
-
Sporządzanie wystąpień do wnioskodawców o uzupełnienie dokumentacji w przypadku stwierdzenia braku dokumentów niezbędnych do przyznania świadczeń.
-
Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” /Dz. U. Z 2016 r. poz. 1860/
-
Realizacja innych zadań zleconych przez Kierownika zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych
§ 12
Stanowisko ds. świadczenia wychowawczego realizuje zadania z zakresu:
-
Udzielanie osobom zainteresowanym pełnej informacji o przysługującym świadczeniu wychowawczym oraz przysługujących stypendiach i zasiłkach szkolnych, i skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.
-
Wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.
-
Prowadzenie spraw związanych z kompletowaniem dokumentów dotyczących ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.
-
Obsługa systemu informatycznego SR/SW i FA.
-
Sporządzanie projektów decyzji, a także w razie konieczności wydawanie
i podpisywanie decyzji. -
Sporządzanie planów i sprawozdań z zakresu świadczenia wychowawczego, funduszu alimentacyjnego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.
-
Sporządzanie list wypłat świadczenia wychowawczego i stypendiów i zasiłków szkolnych.
-
Przygotowywanie pism do urzędów skarbowych, ZUS, ośrodków pomocy społecznej lub innych instytucji, celem pozyskania informacji niezbędnych do przyznania lub weryfikacji prawa do świadczenia wychowawczego i w sprawach dłużników alimentacyjnych.
-
Przyjmowanie dokumentacji i prowadzenie postępowania dotyczącego nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.
-
Przygotowywanie zaświadczeń o korzystaniu przez klientów ze świadczenia wychowawczego oraz stypendiów i zasiłków szkolnych.
-
Przyjmowanie informacji od stron o zmianach w zakresie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego, stypendiów i zasiłków szkolnych, sporządzanie decyzji zmieniających lub wstrzymujących wypłatę świadczenia wychowawczego oraz decyzji w sprawie wstrzymania lub cofnięcia stypendium lub zasiłku szkolnego.
-
Prowadzenie rejestru wpływu wniosków o przyznanie świadczenia wychowawczego, oraz o stypendium lub zasiłek szkolny
-
Prowadzenie teczek świadczeniobiorców pobierających świadczenie wychowawcze oraz stypendia lub zasiłki szkolny.
-
Sporządzanie wystąpień do wnioskodawców o uzupełnienie dokumentacji
w przypadku stwierdzenia braku dokumentów niezbędnych do przyznania świadczeń. -
Współpraca z dyrektorami szkół, pedagogami szkolnym i pracownikami szkół
w zakresie stypendiów i zasiłków szkolnych. -
Przyjmowanie rachunków i faktur do refundacji.
-
Prowadzenie spraw z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
w części dotyczącej dłużników alimentacyjnych, przeprowadzanie wywiadów, odbieranie oświadczeń o stanie majątkowym, sporządzanie planów
i sprawozdań, współpraca z komornikami sądowymi, z powiatowym urzędem pracy, ze starostwem powiatowym, obsługa systemu informatycznego w zakresie funduszu alimentacyjnego i windykacji. -
Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenie postępowania
i wydawania w tych sprawach decyzji. -
Wystawianie upomnień określających wysokość zadłużenia wraz z należnymi odsetkami
w przypadku braku spłaty należności przez dłużnika alimentacyjnego. -
Przygotowywanie i przekazywanie do właściwego urzędu skarbowego tytułów wykonawczych dotyczących łużników alimentacyjnych.
-
Uzgadnianie z księgowością stanu należności zobowiązań dłużników alimentacyjnych.
-
Realizacja innych zadań zleconych przez Kierownika zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych
-
Wykonywanie innych czynności związanych z prowadzeniem postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
-
Współpraca z komornikami, organami właściwymi dłużników alimentacyjnych
i dłużnikami alimentacyjnymi w zakresie wypłat i zwrotów świadczeń z funduszu alimentacyjnego. -
Realizacja innych zadań zleconych przez Kierownika zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych
§ 13
-
Asystent rodziny realizuje zadania z zakresu:
-
sporządzenie diagnozy sytuacji rodzinnej,
-
ustalenie potrzeb i zakresu koniecznej pomocy rodzinie,
-
opracowanie i realizację – we współpracy z rodziną objętą pomocą – planu pracy z rodziną oraz rodziną i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, w przypadku, gdy plan pracy skoordynowany jest z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
-
udzielanie rodzinie pomocy w zakresie rozwiązywania problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi, a także udzielanie pomocy
w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych rodziny, w tym w zdobywaniu
i pielęgnowaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego, -
podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa rodziny i jej członków, w szczególności małoletnich,
-
motywowanie członków rodzinny do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, poszukiwania, podjęcia i utrzymania pracy zarobkowej,
-
wspieranie rodziny poprzez konsultacje i poradnictwo specjalistyczne,
w szczególności w zakresie:-
wychowania i opieki nad dziećmi, budowania pozytywnych więzi między członkami rodziny, rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców,
a także konstruktywnego rozwiązywania problemów oraz kształtowania efektywnej komunikacji rodzinnej, -
podziału między członków rodziny obowiązków domowych,
-
promowania zdrowego stylu życia,
-
planowanego i racjonalnego gospodarowania budżetem domowym,
-
-
wspieranie rozwoju małoletnich członków rodziny, w szczególności poprzez:
-
-
promowanie prawidłowego wychowania i opieki nad małoletnimi,
-
udzielanie pomocy członkom rodziny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
-
wspieranie członków rodziny w prawidłowym zaspokajaniu potrzeb rozwojowych małoletnich,
-
wspieranie kariery szkolnej małoletnich,
-
-
-
wpieranie aktywności społecznej rodzin, w szczególności poprzez:
-
-
-
ułatwianie rodzinie kontaktów z innymi osobami, specjalistami, instytucjami,
-
uczenie dostępu do nowych technologii, zasobów kultury,
-
-
-
-
udzielanie rodzinom informacji w zakresie pomocy świadczonej przez instytucje samorządowe, państwowe oraz organizacje pozarządowe.
-
Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych.
-
Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną.
-
Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku i przekazywanie tej oceny Kierownikowi.
-
Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
-
realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet
w ciąży i rodzin „Za życiem” /Dz. U. Z 2016 r. poz 1860/ -
współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny
-
współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa
w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną, -
dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
-
sporządzanie na wniosek sądu, opinię o rodzinie i jej członkach.
-
sporządzanie sprawozdania dla Ośrodka.
-
współpraca z pracownikiem socjalnym.
-
wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wynikających z potrzeb Ośrodka
-
§ 14
Opiekunka świadcząca usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania osób tego wymagających realizuje zadania z zakresu:
-
utrzymanie czystości w mieszkaniu podopiecznego.
-
dokonanie zakupów podstawowych artykułów spożywczych, żywnościowych, środków higieny osobistej, w ramach otrzymanych środków finansowych od podopiecznego, którego usługi dotyczą.
-
załatwianie bieżących spraw związanych z codziennym funkcjonowaniem, w tym m. in.: zamawianie wizyt lekarza rodzinnego i pielęgniarki środowiskowej, dostarczanie leków, załatwianie spraw urzędowych.
-
przygotowanie dziennych dawek leków.
-
pomoc w przygotowaniu pełnowartościowych posiłków.
-
pranie i zmiana bielizny pościelowej, osobistej.
-
wykonywanie czynności związanych z utrzymywaniem higieny osobistej u klienta oraz otoczenia wokół niego.
-
zgłaszanie potrzeb podopiecznego w zakresie innych form pomocy do organizatora usług jakim jest ośrodek.
-
podtrzymywanie kontaktów społecznych.
-
inne czynności związane z indywidualną sytuacją podopiecznego określone w zakresie czynności pracownika.
§ 15
Informatyk w zakresie obsługi informatycznej realizuje zadania:
-
Nadzór nad poprawnym działaniem POMOST STD, Oprogramowania SR FA, SW, programu PŁATNIK.
-
Wykonywanie poprawek i aktualizacje systemu.
-
Pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych z pracą w systemie.
-
Wykonywanie innych czynności związanych z obsługą informatyczną Ośrodka.
§ 16
Dopuszcza się możliwość tworzenia dodatkowych stanowisk pracy w Ośrodku.
§ 17
-
Do obowiązków wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku należy w szczególności:
- działanie na podstawie prawa i jego przestrzeganie,
- sumienne, sprawnie i bezstronne wykonywanie powierzonych zadań,
- zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
- stosowanie się do poleceń przełożonego, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
- udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy,
- informowanie stron o przysługujących im środkach prawnych,
- gospodarowanie środkami publicznymi w sposób racjonalny, celowy, oszczędny,
- udział w szkoleniach z zakresu bhp,
- dbałość o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
- podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
- prowadzenie dziennika korespondencji,
- adresowanie i wysyłanie poczty,
- każdorazowe zgłaszanie i wpisywanie do książki wyjść wszystkich wyjść służbowych i prywatnych, bezwzględne przestrzeganie zasad określonych w regulaminach Ośrodka.
- pracownicy Ośrodka są zobowiązani do wzajemnego współdziałania w realizacji zadań Ośrodka.
§ 18
-
Pracownicy Ośrodka mają obowiązek przestrzegania:
- przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- zasad współżycia społecznego oraz dbać o dobro pracodawcy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje , których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę
- ochrony danych osobowych,
- pozostałych wewnętrznych przepisów: regulaminów i instrukcji wprowadzanych zarządzeniem Kierownika.
ROZDZIAŁ V
Zasady załatwiania spraw
§ 19
-
Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki.
-
Niezwłocznie winny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone
w oparciu o fakty powszechnie znane pracownikom Ośrodka. -
Załatwianie spraw odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym regulaminie oraz w kodeksie postępowania administracyjnego.
§ 20
Podczas nieobecności Kierownika Ośrodka w pracy, zastępstwo pełni osoba wyznaczona przez Wójta Gminy Domaniewice
§ 21
Podczas nieobecności Głównej księgowej Ośrodka , zastępstwo pełni pracownik wyznaczony przez Kierownika Ośrodka.
ROZDZIAŁ VI
Podpisywanie pism, faktur i udzielanie informacji
§ 22
-
Plany, sprawozdania, zarządzenie, umowy, porozumienia, ogłoszenia, decyzje administracyjne, podpisuje Kierownik Ośrodka.
-
Pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje Kierownik Ośrodka.
-
Pisma niezastrzeżone do podpisu Kierownika Ośrodka podpisują pracownicy zgodnie z udzielonym upoważnieniem w zakresie czynności.
-
Główny księgowy upoważniona jest do podpisywania pism z zakresu jej działania oraz czeków gotówkowych i przelewów bankowych.
-
Dokumenty księgowe tj. rachunki, faktury, delegacje listy wypłat świadczeń, listy płac, pod względem merytorycznym są sprawdzane i podpisywane przez Kierownika.
-
Dokumenty księgowe pod względem formalnym i rachunkowym sprawdza
i podpisuje Główna księgowy jednostki, dokonuje również wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów.
§ 23
-
Informacji w sprawach podstawowych z zakresu działalności Ośrodka udziela Kierownik Ośrodka.
-
Pracownicy Ośrodka udzielają informacji z zakresu przekazanych im spraw pod warunkiem, że informacje te nie naruszają przepisów o tajemnicy służbowej, ochronie danych osobowych.
-
Informacje udzielane przez pracowników mogą dotyczyć tylko spraw wynikającej
z ustawowej działalności Ośrodka, a przekazywane mogą być tylko pracownikom jednostki nadrzędnej, względnie osobom upoważnionym.
§ 24
Na wniosek Kierownika Ośrodka Wójt Gminy Domaniewice może upoważnić inną osobę do: prowadzenia postępowania i podpisywania decyzji administracyjnych.
ROZDZIAŁ VII
Kontrola wewnętrzna
§ 25
-
Kontrolę wewnętrzną pracowników ds. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, pracowników ds. świadczeń z pomocy społecznej przeprowadza Kierownik Ośrodka.
-
Kontrolę wewnętrzną Głównej Księgowej przeprowadza Skarbnik Gminy Domaniewice oraz Kierownik Ośrodka (kontrola realizowana nie rzadziej niż co 3 lata).
ROZDZIAŁ VIII
Zasady obsługiwania interesantów
§ 26
-
Przyjęcia interesantów przez Kierownika i pracowników Ośrodka odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Ośrodka tj. w miesiącach: od 1 stycznia do 31 maja oraz od 1 września do 31 grudnia od 8 00 do 1600 a od 1 czerwca do 31 sierpnia w godz. 700 do 1500.
-
Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczególnych.
-
Zgłaszających się interesantów należy przyjmować bez zbędnej zwłoki, udzielając wyczerpujących informacji.
-
Zakres udzielonych informacji nie może naruszać przepisów o tajemnicy służbowej oraz ustawy o ochronie danych osobowych.
-
Jeżeli załatwienie sprawy lub udzielenie informacji nie należy do kompetencji pracownika, powinien on o tym poinformować interesanta i skierować go do właściwej osoby/instytucji.
-
Interesantom zgłaszającym się telefonicznie powinna być udzielona informacja, jeżeli w sposób nie budzący wątpliwości wiadomo, że jest stroną
w postępowaniu.
§ 27
Nadzór nad przebiegiem załatwiania indywidualnych spraw sprawuje Kierownik Ośrodka.
§ 28
W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik Ośrodka w godzinach urzędowania.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 29
W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym obowiązują odpowiednie przepisy prawa, statutu Ośrodka oraz zarządzeń wewnętrznych.
§ 30
Regulamin organizacyjny podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy Domaniewice.
§ 31
Niniejszy regulamin stanowi podstawę do opracowania szczegółowych zakresów czynności, odpowiedzialności i uprawnień poszczególnych pracowników.
§ 32
Pracownicy zobowiązani są do zapoznania się z obowiązującym w Ośrodku regulaminem, instrukcjami i zarządzeniami.
§ 33
Zmiany w regulaminie wprowadza się w trybie właściwym dla jego nadania.